Home > Raadzaal > Artikel 51 vragen > Artikel 51 vragen over Exxon brand en rijnmondveilig.nl

Word lid

31-08-2017

Artikel 51 vragen over Exxon brand en rijnmondveilig.nl

Naar aanleiding van de brand op maandag 21 augustus - en de daaropvolgende problemen bij rijnmondveilig stelde de fractie van VVD Maassluis Artikel 51 vragen. Hieronder de ingediende tekst.

Maandag 21 augustus was er bij Exxon een grote brand, die de veiligheid van de regio in gevaar had kunnen brengen.

Op maandag 21 augustus om 21.48 is deze op de site van Rijnmondveilig.nl gemeld. Daarna was het stil en op maandag 21 augustus 2017 - 23:36 was de site weer in de lucht.

De site was ten tijde van een serieus probleem niet in staat zijn functie uit te oefenen zoals onderstaande beschreven.

Doelstelling Rijnmond Veilig:
‘Tijdens incidenten is het vaak lastig om in de wirwar van alle media (televisie, internet, sociale media) betrouwbare informatie te vinden. Vanaf nu kun je op één plek terecht voor alle informatie van de brandweer, ambulancedienst, 112-meldkamer (onderdeel van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond), politie, gemeenten en andere partners die bijdragen aan jouw veiligheid. Rijnmondveilig.nl informeert en alarmeert bij incidenten, rampen en crises 24 uur per dag, 7 dagen per week.’

Rijnmondveilig.nl heeft 2 belangrijke functies:

Informeren
Op rijnmondveilig.nl vind je actuele informatie en updates over grote en kleine incidenten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een brand in uw woonwijk, een stroomstoring, asbestverontreiniging of een groot verkeersongeval. Naast incidenten kun je hier informatie vinden over veiligheid in de regio Rotterdam-Rijnmond. Zo kun je de politie helpen bij het opsporen van verdachten, zijn er preventietips te vinden en bijvoorbeeld ook informatie van andere alarmerings- en informatiediensten van de nationale overheid zoals Burgernet, AMBER Alert en NL Alert.

Alarmeren
Bij grote incidenten of rampen waarbij er direct gevaar is voor de omgeving alarmeert rijnmondveilig.nl iedereen die zich heeft aangemeld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een wolk met giftige stoffen, een dreigende overstroming of een besmetting van het drinkwater. In de alarmberichten lees je de instructies van de hulpdiensten, bijvoorbeeld ‘sluit deuren en ramen’ of ‘drink geen water uit de kraan’. Bij het aanmelden kunt u kiezen of u alleen berichten over uw eigen postcodegebied wil ontvangen, of berichten over de hele regio

NL Alert functioneerde ook niet naar behoren. Sommigen inwoners zijn wel bereikt, anderen niet.

Samenvattend was de informatievoorziening in deze op 2 fronten volstrekt ontoereikend.

Daarover de volgende vragen:

1. Kunt u aangeven/onderzoeken wat de oorzaak van het falen van de Website van Rijnmondveilig.nl was, is het falen gelegen in een te lage capaciteit van de betrokken servers?

2. Hoe kan dit falen in de nabije toekomst voorkomen worden?

3. Wat is de reden dat NL alert niet bij iedereen overgaat?

4. Gaat dit in de nabije toekomst veranderd worden, zodat iedere burger een alert kan ontvangen?

De uitkomsten lijken ons van belang om de informatie voorziening in de toekomst wel te kunnen verstrekken op het moment dat het nodig is.

22 augustus 2017

D. Snoeck

VVD Maassluis